X
Prijava
X
Registracija

X
Forgot Password
Što sada?

Molimo provjerita Vaš email pretinac i poruku od nas,

Slijedite poveznicu kako biste postavili novu lozinku

Nedavno dodani proizvodi ×

Trenutno nemate proizvoda u košarici.

Savjeti /

Ovisnost o vježbanju

Podjeli članak

Važnost tjelesne aktivnosti

Samom činjenicom što čitate ove stranice, vjerojatno spadate u aktivniji dio populacije koji je prepoznao vrijednost i nevjerojatnu važnost tjelesne aktivnosti, bilo za zabavu, osobni razvoj ili očuvanje zdravlja. Naravno, niste u krivu. Tjelesna aktivnost iznimno je bitan čimbenik u održavanju zdravstvenog stanja, kao i njegovu poboljšanju.

Istraživanja su pokazala da je vježbanje korisno u očuvanju zdravlja kardiovaskularnog sustava, povećava imunitet, pa čak i smanjuje rizik od raka, no to je većini vjerojatno već poznato. Ono što vam možda nije poznato jest spoznaja da tjelovježba pozitivno utječe i na funkciju mozga – osobe koje vježbaju imaju znatno manji rizik za razvoj demencije, a i vježbanje samo povećava kognitivne funkcije. Vjerovali ili ne – redovita tjelovježba učinit će vas pametnijima!

Naravno, podrazumijeva se da se pri vježbanju adekvatno zaštitite da biste smanjili rizik od ozljeda, koji je prisutan i pri uobičajenim intenzitetom vježbe. Za trčanje svakako preporučamo tenisice koje vam moraju dobro odgovarati (ne prevelike niti premale), a za zaštitu od sunčeve svjetlosti kvalitetne kape.

No jeste li se ikada zapitali može li stvar kao što je vježbanje u nekih ljudi uzrokovati ovisnost?

„Pretreniranje“

Većini sportaša poznat je pojam pretreniranja. Do pretreniranja dolazi kada su intenzitet i čestota vježbanja tako veliki da se tijelo ne uspijeva oporaviti od prijašnjeg treninga. To za posljedicu ima smanjen, a ne povećan, tjelesni kapacitet. Može doći i do ozljeda, kao i psiholoških poteškoća. Kao lijek preporuča se, dakako, odmor.

Kemija mozga

Za vrijeme vježbanja tijelo proizvodi dopamin i endorfine. Dopamin ima bitnu ulogu u doživljajima užitka i nagrade. Endorfin je skraćenica za „endogeni morfij“, što znači da se radi o vrsti opijata koje proizvodi sam mozak za njegovu uporabu. Uz učinak suzbijanja boli, endorfini utječu na raspoloženje, a kao i dopamin, i na doživljaje užitka i nagrade.

To sve znači da se moguće i fizički „navući“ na vježbanje, a ne samo psihički, kako biste možda isprva pretpostavili. Sustav opisan u prethodnom odlomku, kojim nas mozak nagrađuje na vježbanje, zapravo je vrlo koristan. Time nas se potiče na tjelesnu aktivnost i omogućuje da se nakon vježbanja općenito osjećamo bolje. Da taj mehanizam ne postoji, izgledno je da bi znatno se manje ljudi uopće odvažilo otići vježbati.

Runner's high

„Runner's high“, ili „trkačeva euforija“ osjećaj je sreće koji trkači osjete nakon određenog vremena trčanja, uglavnom nakon tridesetak pretrčanih kilometara. Osjećaj se razlikuje od osobe do osobe, ali uglavnom ga opisuju kao stanje ugode. Fenomen nije ograničen samo na trkače; događa se i ostalim sportašima. Taj osjećaj euforije povezan je upravo s endorfinima, a pretpostavlja se da se oni luče da bi smanjili osjet boli do kojega može doći prilikom trčanja na duge staze (ili intenzivne tjelesne aktivnosti općenito).

Ovisnost

Čini se da je, uza sve prednosti koje tjelesna aktivnost sa sobom nosi, zapravo i dobro biti ovisan o njoj. Na kraju krajeva, postoje i gori problemi. Ipak, u nekih ljudi ipak dolazi do prevelike količine vježbanja i nemogućnosti da se ona smanji. Pojedinci se „navuku“ na ugodan osjećaj koji nastaje tijekom vježbanja i ne mogu se zaustaviti kad dođu do granica tjelesne izdržljivosti. Time tijelu zapravo čine više štete nego koristi. Ne samo to, već se i kod slučajeva ovisnosti javljaju i simptomi ustezanja nakon prestanka tjelesne aktivnosti, a vježbanje im postaje glavna i jedina preokupacija. To možda i ne bi bio toliki problem da ne dolazi do simptoma pretreniranja koje oni zanemaruju. Često dolazi i do zanemarivanja ostalih životnih aktivnosti, uključujući i kontakt s drugim ljudima. Takvi pojedinci često vježbaju i kad za to nisu tjelesno spremni, što za posljedicu može imati i ozbiljne ozljede.

Za određivanje razlike između predanog režima treniranja i stanja ovisnosti u kojem je ono izmaklo kontroli koriste se razni upitnici. Istraživanja su utvrdila da je po učestalosti ovisnost o vježbanju odmah iza kompulzivnog kupovanja, a često se pojavljuje zajedno s poremećajima prehrane.

Vježbanje? Naravno!

Ove informacije nikako vam ne bi smjele biti izlika za prestanak vježbanja. Iako je previše vježbanja svakako štetno, većina ljudi će si znati prilagoditi intenzitet treninga kao im najviše odgovara, a u slučaju da se „istroše“, uzet će si period odmora. Čak ni vrlo intenzivno i često vježbanje nije nikakav problem – dapače. Ako ono ne predstavlja problem i ako ga možete podnijeti, radi se o jednom od najboljih i najzdravijih načina za provesti vrijeme. Ipak, kako biste smanjili rizik od ozljede ili neplaniranih tegoba, preporučamo odgovarajuću opremu. Ako se bavite nogometom, kostobrani bi vam uvijek trebali biti obavezna oprema, a u sportskoj torbi uvijek ponesite nešto za brzi izvor energije, kako biste uvijek mogli dati svoj maksimum.

Preuzmite aplikaciju za android i ios uređaje
načini plaćanja
Za sigurnost kupovine T-com pay way primjenjuje najmodernije standarde u zaštiti podataka.

jednokratno

gotovina pouzećem

kreditnim i
debitnim karticama



pay pal računom

do 6 rata

diners club

do 12 rata

mastercard
visa

 

american express