X
Prijava
X
Registracija

X
Forgot Password
Što sada?

Molimo provjerita Vaš email pretinac i poruku od nas,

Slijedite poveznicu kako biste postavili novu lozinku

Nedavno dodani proizvodi ×

Trenutno nemate proizvoda u košarici.

Ostalo /

Povijest Nike Air Max tenisica

Podjeli članak

Početkom 80'ih godina prošlog stoljeća Nike je već bio jedan od vodećih proizvođača tenisica i ostale opreme za slobodno vrijeme. No to je bio tek početak još strelovitijeg uspona ka planetarnoj popularnosti, a sve zahvaljujući inovativnim idejama šačice motiviranih zaposlenika.

Rani počeci

Nike su 1964. pod imenom Blue Ribbon Sports osnovali sprinter Phil Knight i njegov bivši trener Bill Bowerman s ambicioznim ciljem: da osiguraju trkačima pristup kvalitetnim tenisicama.

U početku su bili preprodavači raznih brendova tenisica, no Knight je ubrzo shvatio da je ključ uspjeha samostalna proizvodnja. Na temelju Bowermanovog dizajna – tenisice Tiger Cortez – iz kojih je proizišao istoimeni Nikeov model s kraja 60-ih.

Na njih su 'nalijepili' poznati swoosh logo koji su platili samo 35 dolara. Knight je poslije, doduše, obilato nagradio dizajnericu Carolyn Davidson za njezin trud, ponajprije dionicama.

Danas Nike samog sebe prvenstveno smatra marketinškom tvrtkom. No da se radi o marketingu bez pokrića, ne bi dospio tu gdje je sad. Pogledajmo stoga zašto je Air Max tako poseban (i je li uopće).

„Vidljivi zrak“

Svojstvo koje odlikuje Air Max tenisice je tehnologija tzv. vidljivog zraka. Radi se o gustim, inertnim plinovima upumpanim u jastučić, najčešće od pjenastog sintetičkog materijala poliuretana. Sama tehnologija izumljena je davne 1978. i koristila se u mnogim tenisicama.

Tu je tehnologiju izumio NASA-in inženjer M. Frank Rudy, koji ju je i patentirao godinu kasnije. Inače, tijekom 70-ih godina Nike je obilato surađivao s NASA-om, od koje je i preuzeo danas općeprihvaćenu tehniku izrade potplata kojom su se do tada pravile kacige za astronaute.

Tenisice su bile namijenjene prvenstveno trkačima. Pretpostavka je bila da će trčanje po takvim zračnim jastučićima pružiti bolje performanse i udobnost profesionalcima. Dugotrajnost je također poboljšana jer zračni jastuk ne gubi svojstva s vremenom kao konvencionalni materijali.

No ubrzo su u Nikeu shvatili da tenisice imaju puno veći potencijal. Zašto ih prodavati samo sportašima – kad ih i vi i ja možemo nositi?

Revolucija počinje

Prvi model Nike Air Max tenisica – Air Max 1 – razvio je Tinker Hatfield. To je prva tenisica u povijesti s vidljivim zračnim jastučićem, što je kupcima omogućilo da doslovce vide i osjete tehnologiju na djelu. Javnosti je predstavljena 26. ožujka 1987.

1987-nike-air-max-box

To je iziskivalo znatno više posla nego što se čini. Do sada se zračni jastučić protezao većim dijelom tenisice, i bio je prilično tanak, a u Air Maxu je ograničen na središnji dio.

Glavna misao vodilja prilikom dizajna, prema riječima Hatfielda, bila je osigurati tenisici prozračnost, fleksibilnost i vidljiv Air max prozorčić. To je omogućilo razvoj raznovrsnih boja i dizajna bez da tenisica izgleda pretjerano kičasto.

Timu se 1985. pridružio David Forland, koji već tri desetljeća usmjerava dizajn Air Max modela. On je zapravo unio revoluciju i stvorio sam Air Max dizajn. Do njegova dolaska kupci nisu mogli vidjeti sam zračni jastučić. Tenisice su izgledale kao bilo koje druge, a Nikeovom obećanju da se u njima zaista nalazi zračni jastuk mogli su samo vjerovati (ili ih razrezati, naravno).

Njegov revolucionaran pothvat održao se i dan danas. Premda iz Nikea vole govoriti da se radi o nevjerojatnim inovacijama iz generacije u generaciju, sam je princip jednak još od prvog modela.

Svi naredni modeli mogu se više smatrati varijacijom na temu i dotjerivanjem postojeće tehnologije s osvježenim dizajnom, a manje revolucijom. Ipak, ima zanimljivih modela koje bi vrijedilo popratiti.

2f97552fd785e0f9a1e54ae582251a21

Iznimna vidljivost

Air Max 93 prvi je model u kojem je značajnije promijenjen izgled zračnog jastučića. To je ponajviše utjecalo na dizajn, a manje na funkcionalnost.

U tom je modelu jastučić bio vidljiv ne samo sa strane, već cijelom dužinom pete, pokrivajući time cijeli prostor pete. To je nasljednik modela Air Max 180 koji je spojio vanjski dio potplata sa zračnim jastukom, omogućivši time veću zapremninu zraka.

Dva jastučića

Zašto imati jastučić samo u stražnjem dijelu tenisice, kad bi dobro došao i u prednjem? Dodajmo tomu i vrlo atraktivan dizajn s potpisom dizajnera obuće Sergia Lozana i dobivamo jedan od najpopularnijih Air Max modela ikada.

Lozanov dizajn imao je šare koje oblikom imitiraju ljudsku anatomiju – kralježnicu, rebra, ligamente itd. Daily Mirror je svojevremeno izvijestio da je Air Max 95 'najpopularniji odabir među kriminalcima'. Očito je dakle da je pristup s dva jastuka značajno poboljšao performanse u trčanju… što je, eto, dokazano i u praksi.

Isti je pristup Nike imao i 1998 s Air Max Plus modelom, koji je uz to sadržavao i posebna ojačanja za pojačanu stabilnost i čvršću strukturu tenisice. Naziv 'Tuned Air' krio je tehnologiju različitog stupnja pritiska u zasebnim dijelovima jastučića.

Naposljetku smo doživjeli logični 'završetak' razvoja Air Maxa, a to je jastuk koji se proteče čitavom dužinom tenisice, u potpunosti bez EVA pjene u potplatu.

Povratak korijenima

Dakle, od Air Max 360 iz 2006 – i sve do danas – Nike Air Max tenisicama se zračni jastuk proteže cijelom dužinom potplata – kao što je bio slučaj prije 40ak godina. Zapravo, zli jezici bi cjelokupni 'razvoj' Air Max tenisica mogli okarakterizirati kao 'više=bolje'. U pravilu, kako su modeli odmicali, Air Max jastuk je rastao – i to je naizgled sva mudrost.

Sjetimo se, uostalom, da je Nike prvenstveno… marketinška kompanija. Ipak, jednom kad obučete i isprobate razne modele, osjetit ćete vrlo primjetne razlike. Došlo je i do napretka u kvaliteti samog materijala i izrade (Flywire vlakna, naprimjer), mada ni u pola toliko spektakularnog kakvim ga Nike predstavlja. No to je za očekivati.

Kulturalna ikona

Unatoč svemu tome (ili naš zbog toga), Nike Air Max tenisice našle su se među 'običnim' ljudima. U kulturi su naišle na ogroman odjek, i to prvenstveno zahvaljujući atraktivnom dizajnu i inovativnosti. Činjenica je da Air Max tenisice otkako su izašle predstavljaju nešto drugačije od 'običnih' tenisica – neovisno o praktičnosti i korisnosti.

Mnoge su ih supkulture prihvatile, osobito hip-hop i rap kulture u SAD-u. O njihovoj popularnosti dovoljno govore anegdote iz Japana. Tamo su se entuzijasti toliko pomamili za Air Max tenisicama da su zabilježeni slučajevi krađe tenisica – dok ih osobe nose! To je zaista nevjerojatno u zemlji s jednom od najnižih stopa kriminala. Uzrok tomu su bile visoke cijene i nestašica tenisica.

am-story-2

Znanstvena utemeljenost?

Vratimo se tvrdnji s početka članka. Zračni jastuci u potplatu osmišljeni su da ih nose trkači. Pa gdje su? Nije da se Nike može pohvaliti velikim imenima koji nose baš Air Max tenisice. A za to postoji dobar razlog.

Naime, po svemu sudeći, tenisice s mekim potplatom i jakim upijanjem zapravo povećavaju rizik od ozljeda. Dolazi do smanjenja prirodnih pokreta stopala, što je zapravo kontraproduktivno za zdravlje, premda je osjećaj udobnosti i dalje sjajan.

Najbolje rezultate trkači postižu trčeći bosonogi, što je Vin Lanana, trener na Stanfordu, osobno potvrdio Nikeovim istraživačima. Prilično nezgodno saznanje za jednu tvrtku koja živi od proizvodnje obuće pomoću koje bismo trebali trčati bolje!

Srećom pa su se dosjetili i osmislili Nike Free – model dijametralno suprotne dizajnerske filozofije, gdje je cilj pružiti što izravniji osjećaj sa što više fleksibilnosti. Nike Free u načelu pruža taj osjećaj bosonogog trčanja uz određenu razinu zaštite koja je ipak potrebna.

Udobnost prije svega

No ovo sve ne znači da Nike Air Max nisu odgovarajući model za nošenje. Osobne preferencije i dalje su glavni faktor odabira tenisice, i mišljenja smo da tako treba i ostati. Lagane i tanke tenisice ne odgovaraju svim stopalima, i ono što je danas 'in' određenim osobama može biti strašno neudobno.

Naprimjer, Air Max tenisice odlično se snalaze u svakodnevnom nošenju, a i sama tvrtka svoje je marketinške napore usmjerila upravo prema tome. Dakle, radi se o tenisici koja će zapravo većini nas i odgovarati.

Vrijedi ih isprobati i tijekom sportskih aktivnosti, a osobito trčanja. Zbog jedinstvene izrade kao stvorene su za izvrtače (supinatore). Ako se ispostavi da ipak nisu za Vas, lako ćete si priuštiti drugi par koji će Vam za to odgovarati. Za svakodnevno korištenje, s druge strane, teško ćete naći bolje.

Ne treba zaboraviti ogromnu kulturalnu vrijednost zbog koje su Air Max toliko poznate i tražene. Realno, postoji hrpa tenisica u kojima sasvim dobro možete trčati – performanse nikad nisu bile odlučujući faktor u kupnji Air Maxa. Prije bismo rekli da je to spoj sjajnog dizajna i fantastičnog marketinga koji sa preko 70 različitih modela već skoro 40 godina osvaja svijet.

Preuzmite aplikaciju za android i ios uređaje
načini plaćanja
Za sigurnost kupovine T-com pay way primjenjuje najmodernije standarde u zaštiti podataka.

jednokratno

gotovina pouzećem

kreditnim i
debitnim karticama



pay pal računom

do 6 rata

diners club

do 12 rata

mastercard
visa

 

american express