X
Prijava
X
Registracija

X
Forgot Password
Što sada?

Molimo provjerita Vaš email pretinac i poruku od nas,

Slijedite poveznicu kako biste postavili novu lozinku

Nedavno dodani proizvodi ×

Trenutno nemate proizvoda u košarici.

Ostalo /

Triatlon

Podjeli članak

Triatlon je oblik atletskog natjecanja u više etapa koji se sastoji od tri discipline. Discipline se odvijaju jedna za drugom i cijeli se triatlon prelazi u komadu. Te su discipline plivanje, biciklizam i trčanje, no postoji mnogo varijacija. Dionice i raspored disciplina zadan je unaprijed, prije natjecanja. Riječ „triatlon“ grčkog je porijekla, a znači „tri natjecanja“.

Triatlon se smatra jednom od zahtjevnijih disciplina, osobito u ekstremnoj varijaciji zvanoj Ironman.

Povijest

Početkom triatlona općenito se smatraju 1920., kada su se u Francuskoj pojavila prva natjecanja; no ne pod tim imenom. Prvo natjecanje koje se zaista zvalo „triatlonom“ bilo je 1974. u San Diegu, SAD. Moderni je triatlon, dakle, relativno mlada disciplina koja svoju povijest ne vuče iz antičkih vremena, kao neke ostale discipline. Taj prvi triatlon sastojao se od 10 km trčanja, 8 km vožnje bicikla i 500 m plivanja. Godine 1989. osnovano je krovno tijelo koje nadzire triatlon, a to je Svjetska triatlonska unija.

Triatlon na Olimpijskim igrama

Tek 2000. godine triatlon je postao olimpijskom disciplinom. Na prvim igrama u Sydneyju natjecalo se ukupno 100 sportaša, 48 žena i 52 muškarca. Duljina olimpijskog triatlona smatra se „uobičajenom“ ili „međunarodnom“. Olimpijski triatlon počinje s dionicom plivanja dužine 1,5 km, 40 km biciklističke dionice te naposljetku 10 km trčanja.

Nijedan hrvatski natjecatelj nije sudjelovao u triatlonima na Olimpijskim igrama, nažalost prvenstveno zbog načina kvalifikacije koji iziskuje velike financijske troškove za naš ipak mali triatlonski savez. Zanimljivo, najtrofejnije države su Velika Britanija i Švicarska, svaka sa po pet medalja.

Varijacije

Triatlon je vrlo raznovrsna disciplina. Postoji mnogo različitih duljina i formata prilagođenih svim uzrastima i tjelesnoj spremi. Tako postoje najkraći triatloni, gdje se pliva 300 m, vozi bicikl 8 km i trči 2 km, što je osnovni triatlon za početnike, ali i vrlo zahtjevni, pa čak i opasni ultra-triatloni kao Ironman triatlon.

Danas je triatlon prisutan u mnogim varijacijama. Tako naprimjer imamo:

- kros triatlon, gdje umjesto biciklizma dolazi mountain biking;
- duatlon, gdje također postoje tri etape, ali je plivanje zamijenjeno s trčanjem (dakle, trči se dvaput);
- zimski triatlon, jer zašto i zimi ne vježbati. Ovdje se trči, biciklira i skija – naravno, sve na snijegu.

Ironman se sastoji od 3,86 km plivanja, 180,25 km biciklizma i nakon tog svega, čitavog maratona (!), dakle 42,20 kilometara. I to sve bez ikakvog odmora! Zanimljivo je da se Ironman mora završiti unutar vremenskog ograničenja od 17 sati. Nakon svake etape postoje kvalifikacijska vremena. Utrka počinje u 7 ujutro i mora se završiti do ponoći. Etapa plivanja mora se završiti do 9.20 h, a trčanja do 5.30 h.

Najbrži „željezni čovjek“ je Jan Frodeno, koji je taj triatlon završio u 7 sati i 36 minuta. Inače, na Olimpijskim igrama ne mjere se vremena triatlona u svrhu utvrđivanja svjetskih rekorda zato što je varijacija u terenima i uvjetima prevelika.

Zahtjevnost

Triatlon slovi za jednu od zahtjevnijih disciplina. Svaki je triatlon test izdržljivosti. Od trkača se traži vrlo visoka kondicija i sposobnost nošenja s više disciplina, ali kraći su triatloni prilagođeni početnicima.

Činjenica da se ove tri discipline odvijaju jedna za drugim triatlon pretvara u nešto više od pukog skupa tih disciplina. Dobri sportaši u jednoj od etapa ne moraju nužno biti i najbrži. Često je bitnije u sve tri etape postići ravnomjeran rezultat. Plivanje u triatlonu je drugačije – uglavnom se štede noge, a više koriste ruke i prsa. Razlog tomu jest nadolazeća biciklistička etapa, za koju je jako bitno čuvati snagu u mišićima nogu.

Profesionalni triatlonski bicikli vrlo su aerodinamični i posebno izrađeni tako da u najvišoj mogućoj mjeri štede mišiće koji su potrebni za trčanje. Svejedno, prelazak s bicikla na trčanje i dalje je vrlo zahtjevan. Mišići trkača već su umorni i često se javlja bol u prvih nekoliko stotina metara trčanja. No s vremenom se stanje ipak „normalizira“.

Natjecanja u Hrvatskoj

Na stranici Hrvatskog triatlon saveza (triatlon.hr/natjecanja/utrke) nalazi se iscrpan kalendar triatlonskih natjecanja u Hrvatskoj. U zadnje je vrijeme i kod nas dobio na popularnosti, pa natjecanja zaista ne nedostaje. Triatlonom će se najlakše baviti sportaši iz srodnih disciplina, ali se i rekreativci mogu okušati.

Bavljenje triatlonom odlično je za zdravlje, osobito za kardiovaskularni sustav, a triatlonci se i manje ozljeđuju od ostalih sportaša zbog toga što i plivanje i biciklizam ne predstavljaju veliko opterećenje na zglobove.  Iako se na prvu možda čini malo ekstremnim, osobito nešto tipa Ironman, uz progresivne pripreme više je nego moguće i „običnim“ ljudima završiti triatlon. S druge strane, postizanje dobrih rezultata nešto je što zaista mogu rijetki. Svaka im čast!

 FeriviSport.hr

Preuzmite aplikaciju za android i ios uređaje
načini plaćanja
Za sigurnost kupovine T-com pay way primjenjuje najmodernije standarde u zaštiti podataka.

jednokratno

gotovina pouzećem

kreditnim i
debitnim karticama



pay pal računom

do 6 rata

diners club

do 12 rata

mastercard
visa

 

american express